گچ برگ نوعی روکش آماده از گچ می باشد که با ضخامت حدود یک سانتی متر ساخته و آماده نصب می شود. این پنل های از پیش آماده، در کارخانه یا کارگاه هایی تولید و برای نصب به محل استفاده فرستاده می شوند. قیمت روز گچ برگ تابع یکسری از شرایط اقتصادی مانند سایر کالاها بوده و معمولا قیمت گچ برگ به روز تعیین می شود. 

لیست قیمت روز گچ برگ

برترین خریداران پانل گچی ضد رطوبت

برترین خریداران پانل گچی ضد رطوبتپانل گچی نوعی صفحه از جنس گچ می باشد که در محلی مانند کارخانه از قبل تولید و برای نصب آماده می شود. پنل های گچی، توسط نصاب در محل مورد نظر مانند سقف و یا روکش دیوارها نصب می شوند.

سرعت اجرای این پنل ها بسیار بالا بوده و در محل اجرای کار هیچگونه ریخت و پاش به مانند گچکاری نداریم. این پنل ها باید توسط نصاب های ماهر و متخصص نصب شوند. مدل و کاربرد این پانل ها همانند کناف می باشد. خریداران پانل گچی بسیاری از پروژه های ساختمانی می باشند که برای پوشش دیوارها و یا سقف از آنها استفاده می کنند.

به طور کلی برای مقاوم کردن گچ در برابر آب، گچ را با زاج سفید خمیر کرده و دوباره می پزند. به محصول به دست آمده که در مقابل آب مقاوم است، گچ مرمری گویند. در مکانهایی که در معرض رطوبت قرار دارند نظیر سقف تراس و بالکن ها از پانل های گچی ضد رطوبت استفاده می کنند.

این پانل ها از دستاوردهای نوین مصالح ساختمانی هستند که در گذشته به آن دسترسی نداشتیم. بسیاری از سازندگان ساختمان های انبوه از این پانل ها استقبال می کنند. چرا که هم از سرعت اجرای بالایی برخوردار بوده و هم کیفیت آنها در کارخانه تولیدی کنترل گردیده و در بهترین شرایط محیطی و با بهترین مواد ساخته شده اند.

بسیاری از مهندسین ساختمان و معماری نیز از این نوع تکنولوژی های ساخت استقبال نموده و سایر افراد را به استفاده از این پانل ها تشویق می نمایند.

روش دیگری که گچ را در مقابل رطوبت مقاوم می سازد بدین صورت است که ایندریت را پودر نموده و با زاج خمیر کرده و حرارت حدود 500 درجه به آن می دهیم. ماده بدست آمده را مجددا آسیاب می کنیم که این نوع گچ در مقابل رطوبت قوی بوده و می توان آن را در مناطق مرطوب استفاده کرد. تفاوتی بین ملات گچ با ملات های دیگر وجود دارد. در همه ملات ها آب را به پر کننده می افزایند در حالیکه در ملات گچ، گج را به آب اضافه می کنند.   

بازار خرید و فروش انواع گچ برگ معمولی

انواع پانل گچ به دلیل محاسن فراوانی که دارد در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. به لطف همین محاسن است که بازار خرید گچ برگ از رونق برخوردار می باشد. از این گچ برگ ها در ساخت سقف های کاذب ساختمانها استفاده می شود.

در گذشته به جای این گچ برگ ها از رابیتس کاری استفاده می شد که خود دارای مشکلات فراوانی می باشد. در روش رابیتس ابتدا سازه ای از میلگرد را برای نگهداری رابیتس ها جوشکاری می نمایند. این شبکه میلگرد که کار اصلی آن تحمل وزن گچکاری بوده و نیروهای وارده را به سازه اصلی یا دیوارها و سقف منتقل می نمایند. خود این عملیات جوشکاری باید تحت شرایط استاندارد انجام شود و کنترل های لازم در این خصوص ضروری است.

بنابراین برای اجرای یک سقف کاذب باید چندین مرحله را انجام می دادیم تا به مرحله نازک کاری و گچ رویه برسیم. اما با ورود گچ برگ های جدید به صنعت ساختمان سازی، علاوه بر صرفه جویی در هزینه های ساخت، از سرعت اجرای بالایی نیز برخوردار هستند. در زمان خرید این گچ برگ ها باید دقت نمود تا از نمونه های با کیفیت آن استفاده نمود چرا که در بازار خرید و فروش آن مدل های با کیفیت پایین نیز وجود دارد. علاوه بر آن باید از نصاب های متخصص نیز استفاده نمود چرا که خود نصب نیز در اجرای کار با کیفیت تاثیر زیادی دارد.

به  طور کلی گچ به عنوان یکی از مصالح ساختمانی است که برای پوشش رویه دیوارها و سقف به کار می رود. البته در بسیاری از ساختمانها از گچکاری پای کار استفاده می کنند. گچ از پختن سنگ گچ به دست می آید. از گروه مصالح کلسیم دار بوده و از لحاظ فراوانی در طبیعت در رده پنجم است. سنگ گچ از سنگ های ته نشینی است که به صورت خالص یافت نمی شود، بلکه در ترکیب با کربن یا اکسیدهای آهن در طبیعت یافت می شود. نام های دیگر سنگ گچ، ژیپس یا گچ خام بوده که سولفات کلسیم با 2 مولکول آب است. سولفات کلسیم بدون آب را ایندریت گویند. درجه سختی سنگ گچ 2 بوده، ملاتش یخ نمی زند و آن را تا منفی 10 درجه می توان استفاده نمود. سنگ گچ خالص بی رنگ است. در ترکیب با کربن، خاکستری شده و با اکسیدهای آهن به صورت بی رنگ، زرد روشن، کبود تا سرخ یافت می شود. گچ در ساختمان، صنایع مجسمه سازی، ریخته گری برای قالب سازی، کارهای طبی و صنایع سیمان پزی و دارویی مصرف دارد.  

شرکت صادراتی پنل گچی ضد حریق

شرکت صادراتی پنل گچی ضد حریقپنل گچی ضد حریق از انواع مدل های پنل های موجود در بازار هستند. عموما گچ دارای خواصی می باشد که آن خواص باعث گردیده گچ به یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان مبدل گردد. برخی از این خواص عبارتند از: زودگیر بودن گچ که باعث می گردد در زمان 10 دقیقه سفت شود. خاصیت بعدی آن ازدیاد حجم است  که به مقدار یک درصد به حجمش اضافه شده و پس از خشک شدن تقلیل حجم ندارد. اکوستیک بودن از خصوصیات دیگر گچ می باشد. و حدود 60 تا 75 درصد ارتعاشات را جذب می کند. گچ در برابر آتش مقاوم است یعنی با دو مولکول آب، دو تا سه ساعت از سرایت آتش جلوگیری می کند. رنگ پذیری نیز از خاصیت های دیگر گچ می باشد.

در کشورمان تولید کنندگان یا شرکت هایی هستند که ضمن تولید و عرضه پنل گچ به بازار داخل، سایر انواع ضد حریق و ضد رطوبت این پنل ها را به کشورهای دیگر صادر می نمایند. همانطور که می دانید یکی از ویژگی های محصولاتی که باید صادر شوند، کیفیت بالای آنها به همراه برخورداری از تکنولوژی های روز دنیا می باشد.

در بازار رقابتی امروزه دنیا، اگر صادر کننده ای نتواند کیفیت محصولات خود را به همراه نوآوری آن حفظ کند به راحتی از گردونه رقابت حذف می شود. در تمامی کشورهای مدرن و پیشرفته در جای جای دنیا از اینگونه مصالح جدید استفاده می کنند و از محاسن آن بهره می برند.

به طور کلی قطعات گچی دارای انواع مختلفی می باشند که عبارتند از: روکش های گچی، تیغه های گچی، روکش گچی تزیینی، قطعات گچی گرما تاب، قطعات گچی سفت کاری، قطعات گچی زیرسازی، قطعات گچی برای مصارف خارجی. روکش های گچی مانند پنل ها از مقاومت زیادی در برابر آتش سوزی دارند و از مواد حباب زا برای کاهش وزن و از خمیر کاغذ برای تسلیح استفاده می شود. تیغه های گچی حدود 2 ساعت در مقابل آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند. روکش گچی تزیینی در ضخامت های 13 و 16 میلی متر تولید شده و در یک طرف آن ورقه طرح دار از جنس وینیل استفاده می کنند. قطعات گچی گرما تاب در ضخامت 16 میلی متر تولید می شود. در داخل آن سیم تعبیه شده تا در اثر عبور برق گرم شود. از این قطعات در سیستم گرمایشی و فقط در سقف استفاده می شود و باید زیرسازی عایق بندی شده مناسبی داشته باشد.        

انواع پانل های گچی کناف

پانل های گچی کناف یکی از انواع گچ برگ های آماده است که با مشخصات گوناکون و متنوعی تولید و عرضه می گردد. در ساختمان هایی که از تاسیسات عبوری در سقف استفاده می شود نیاز به نوعی پوشش کاذب می باشد که بهترین و سبک ترین نوع این پوشش ها همین انواع پانل های گچی می باشد که از خصوصیات و محاسن بالایی نیز برخوردار هستند.

این پانل ها در کنار هم گذاشته می شوند و به سازه ای که برای تحمل وزن آنها در نظر گرفته شده است محکم می شوند. جنس سازه این پانل ها از فلز گالوانیزه می باشد که علاوه بر استحکام لازم، در مقابل زنگ زدگی نیز مقاوم می باشد. پس از اینکه پانل ها در کنار هم چیده شد و به سازه نگهدارنده نیز محکم شد اقدام به بتونه کاری و درزگیری درز های حاصل از کنار هم گذاشتن پانل ها نموده و بعد از آن نقاشی و رنگ مورد نظر را بر روی آنها می زنیم.

باید دقت نماییم که این کارها می بایست با ظرافت و دقت زیادی انجام گیرد. ضمن آنکه با توجه به تنوع پانل های گچی، ضروری است تا متناسب با کاربرد هر فضایی از پانل مخصوص به خود آن را به کار بریم. مثلا در جاهایی که فضا رطوبتی است باید از پانل گچی ضد رطوبت استفاده کنیم تا کمترین آسیب متوجه پانل ها شود و کیفیت ساخت نیز بالا رود. و یا در جاها و فضاهایی که در معرض حریق می باشد حتما باید از پانل های ضد حریق استفاده کنیم.

همین تنوع در ساخت نیز یکی از مهمترین خصوصیات این نوع مصالح است. در خصوص گچ و قطعات گچی باید نکاتی را بیان کنیم:اجزای گچی نمی توانند تنش را تحمل کنند، که راه حل آن استفاده از درز کنترل است. فاصله مرکز تا مرکز درز کنترل تیغه های طویل و سطوح پشت کار نباید از 9 متر بیشتر باشد و درز کنترل سقف نباید از 15 متر بیشتر شود. فاصله عمودی و افقی درز کنترل در زیر سازی گچی نباید از 3 متر بیشتر باشد. هرچه جرم اجزای ساختمان بیشتر باشد، در برابر انتقال صوت مقاوم تر است. سوراخ ها باعث انتقال صوت می شوند. مواد جاذب مانند پشم معدنی در دیوارهای دو جداره مناسبند. در کارهای گچی مناسب است دما بین 13 تا 21 درجه نگه داشته شود.    

تفاوت پنل مقاوم در برابر رطوبت و پنل گچی ساده

تفاوت پنل مقاوم در برابر رطوبت و پنل گچی ساده همانطور که قبلا هم اشاره و توضیح دادیم، گچ به طور خاص و ذاتا در مقابل آب مقاوم نبوده و دچار آسیب می شود. برای این منظور اقدام به تهیه و ساخت پنل مقاوم رطوبت گچی می کنند. بدین صورت که ایندریت یا گچین را پودر کرده و با زاج خمیر می کنند. زاج سولفات های مضاعف هستند. اصطلاحا به زاج، زاج سفید نیز می گویند. پس از آنکه پودر گچین را با زاج خمیر کردند به آنها حرارتی حدود 500 درجه می دهند. ماده به دست آمده را مجددا آسیاب می کنند که پودر به دست آمده، گچی است که در مقابل رطوبت مقاوم می باشد. و می توان از آن در مناطق مرطوب استفاده نمود.

پنل گچی ساده این قابلیت را نداشته و تنها به عنوان یک رویه و سقف کاذب به کار می روند. باید بدانیم که پنل های گچی هیچگونه قابلیت تحمل باری را ندارند و تنها می توانند وزن خودشان را تحمل کنند. به دلیل خاصیت سبکی که گچ دارد و از چگالی پایینی برخوردار هستند، گزینه مناسبی برای پوشش سقف های کاذب هستند چون علاوه بر زیبایی که دارد، وزن زیادی نیز به سازه تحمیل نمی کند. و در زمان زلزله و حرکت های جانبی که ساختمان دارد و منجر به تخریب اینگونه سقف ها می شود، هیچگونه خطر و تهدید جانی برای ساکنین آن فضا نداشته و ندارد. 

مشخصات فنی گچ برگ با کیفیت

گچ به طور کلی دارای یکسری مشخصات می باشد. گچی که برای عملیات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد دارای وزن مخصوص بین 850 کیلو تا 1400 کیلوگرم می باشد که بر حسب مواد افزودنی متناسب با کاربرد آن متغیر است.

قطر بزرگترین دانه گچ کارهای ساختمانی نباید از شش دهم میلیمتر بزرگتر باشد و 90 درصد دانه های آن باید از پانزده صدم میلیمتر ریزتر بوده و 99.5 درصد آن ریزتر از 0.2 میلیمتر باشد. این نوع گچ در ساخت گچ برگ نیز استفاده می شود. مشخصات گچ برگ باید متناسب با شرایط محیطی محل اجرا باشد. 

مزایای کاربرد گچبرگ در مقایسه با سیستم‌های رایج در کشور چیست؟

مزایای کاربرد گچبرگ در مقایسه با سیستم‌های رایج در کشور چیست؟به دلیل مزایا و محاسنی که گچبرگ به نسبت سایر سیستم های مشابه در کشور دارد، استفاده از آن روز به روز بیشتر می شود.

مزایایی نظیر: سرعت در اجرا، مقاومت در برابر رطوبت و حریق، امکان اجرای آن در هر فصل و دمایی حتی در زمستان و در دماهای منفی که امکان اجرای گچ تازه نمی باشد، تمیزی محل اجرا به لحاظ ریختن گچ، صرفه جویی در زمان، سبک بودن آن به نسبت روش رابیتس کاری و … باعث گردیده بسیاری از سازندگان ساختمانها و مهندسین معمار و ساختمان گرایش زیادی به استفاده از این گچ برگ ها داشته باشند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید